Præsentation af børnehuset

Børnehuset Humlebien er en del af områdeinstitution Vadgård, hvor vi tilsammen er fem børnehuse. Vi arbejder med afsæt i den faglige kvalitetsramme: Didaktisk Anvendt Pædagogik, omtalt DAP. Alle børn og voksne arbejder projektorienteret, med børneperspektivet som omdrejningspunkt og legen er i fokus.

De voksnes lyttekraft sikrer, at de har en viden og forståelse af barnets udvikling og næste udfordring. Børnene lærer at lytte til de andre børn og til de voksne, som gør dem i stand til at stille nye spørgsmål. Det fælles barne–og læringssyn er afsæt for hverdagens aktiviteter, og der tages udgangspunkt i barnets mange kompetencer og talenter.

Alle børn skal have mulighed for at være aktive/legende/lærende sammen med aktive voksne, så alle børn har mulighed for at få øje på- og have indflydelse på egen læring....og kan gøre sig erfaringer, som de kan bruge gennem livet. Det skal være sjovt at være barn og voksen, så hverdagens opdagelser ikke forudsiges, men skaber interesse,  nysgerrighed og et lærende fællesskab.

Arbejdsgruppe-struktur:
Vi arbejder i en projektorienteret struktur, hvor årshjulet starter primo/medio september. Strukturen understøtter arbejdet med den didaktiske pædagogik (DAP):

Årets første børneprojektforløb starter i hvert team i september måned - og slutter med en fernisering i maj måned året efter.
I juni måned har vi årets største børnelæringsrejse, hvor en stor del af børnene "rejser" videre til deres næste teamgruppe.
I sommerferieperioden arbejdes med et fælles sommertema i vuggestueteamet - og tilsvarende et fælles sommertema i børnehaveteamet.
Sidst i august måned er børnenes sommerminder/læringsposer bindeleddet mellem de hjemlige ferieminder til ferieminder ind i børnefællesskabet ind det kommende børneprojekt.
Hvert team underopdeler børnene i mindre arbejdsgrupper/børnehold.

Eksempel på en arbejdsgruppeopdeling fx i Mejseteamet: èn arbejdsgruppe er "Mejse 1" og den anden arbejdsgruppe er "Mejse 2".